ISLANDIA pod namiotami

To, za co kochamy Islandię to natura, jej dzikość i nieprzewidywalność pogody. Przebywając tam, czujemy ducha nordyckich wierzeń, widzimy jak wiele dla mieszkańców znaczą ich korzenie. To wszystko sprawia, że czujemy się tam jak w domu i chcemy, żebyście również tego doświadczyli. Ale czym jest doświadczanie Islandii bez poznania jej największych walorów? Zachodnie Fiordy, po których będziemy się poruszać, razem z półwyspami Snaefellsnes i Reykjanes to jedne z najbardziej spektakularnych regionów tego pięknego kraju. Nic dziwnego, że nazywają je „Islandią w pigułce”, skoro możemy tam doświadczyć wszystkich bogactw wyspy: gejzerów, wodospadów, jaskiń i pól lawowych, gorących źródeł, lodowców, czy nawet wulkanu. A to wszystko podróżując bezpiecznie na wszechstronnych motocyklach Yamaha XT66oR. 

Tak niewiele wystarczy, by doświadczyć Islandii w jej pełnej krasie. By móc przespacerować się po czarnych plażach w poszukiwaniu odpoczywających fok, by wypatrywać maskonurów, czy słuchać legend i historii przy zupie homarowej.  Chociaż nasza podróż do krótkich nie należy- 1500km to niemała liczba- gwarantujemy, że z nami wypoczniecie. Zobaczcie piękno tego rzadko odwiedzanego rejonu razem z nami! Radzimy wziąć aparat z dużą kartą pamięci, bo każde zrobione zdjęcie może okazać się zdjęciem życia! 

Główne atrakcje

Reykjavik – najbardziej wysunięta na północ stolica Europy, w jego aglomeracji mieszka prawie 2/3 populacji Islandii. Skrywa w sobie wiele ciekawych miejsc.

Gorące źródła – bardzo popularna atrakcja na Islandii, w okolicach naszego przejazdu będzie ich kilkanaście. Niezależnie od tego jak dobra jest pogoda, kąpiel w takim źródle to zawsze bardzo przyjemne doświadczenie.

Ytri Tunga – najlepsze miejsce to podglądania wylegujących się na słońcu fok i to naprawdę z bliska. 

Wodospady – Kirkjufelsfoss, czyli jeden z najbardziej fotogenicznych wodospadów z górą Kirkjufell w tle czy  Dynjandi (Fjallfoss), naszym zdaniem najładniejszy wodospad Islandii, to tylko dwa przykłady z wielu wodospadów na naszej trasie.

Látrabjarg – klif długości 14 km, a wysokości dochodzącej do 440 metrów. Największe miejsce lęgowe ptactwa w Europie i jednocześnie najdalej wysunięty na zachód punkt Europy. 

Formuła wyjazdu

8 dniowa wyprawa będzie poprowadzona na Zachodnie Fiordy, dając możliwość zasmakowania Islandii w pigułce. Całkowita długość trasy wyniesie 1500km. Około 85% będzie prowadziło asfaltami dobrej jakości, natomiast 15% drogami szutrowymi. Noclegi zapewniamy na sprawdzonych, dobrej klasy campingach. Zapewniamy także każdemu sprzęt biwakowy w postaci namiotu dwuosobowego, maty samopompującej oraz śpiwora, które będą podróżowały w samochodzie bagażowym.

Trasa jest zaplanowana i udostępniona uczestnikom w formacie GPX lub map Google. Wycieczki nie będzie prowadził przewodnik na motocyklu. Motocykle są wyposażone w uchwyty na telefony  z ładowarkami. Można nawigować się samodzielnie lub jechać za samochodem serwisowym.

opis trasy

Dzień 1

Podróż rozpocznie się już po wylocie z Polski. Lądowanie będzie w Keflaviku, miejscowości położonej na malowniczym, ale bardzo surowym Półwyspie Reykjanes, niedaleko stolicy Islandii, Reykjaviku. Pierwszy dzień poświęcimy na transfer lotniskowy, krótką aklimatyzację. Przepakujemy także bagaż oraz zapoznamy się ze sprzętem. Słowem, przygotujemy się do startującej następnego dnia podróży.

Dzień 2

Reykjavik – Ólafsvik, 240 km

Wyjeżdżając z Reykjaviku będziemy kierować się na północny zachód wyspy, w kierunku Półwyspu Snæfellsness z Parkiem Narodowym o tej samej nazwie. Znajduje się tam słynny z książek Juliusza Verne’a lodowiec Snæfellsjokull. Na półwyspie można znaleźć dosłownie wszystko to, czego szuka turysta odwiedzający Islandię. Jest tam mnóstwo unikatowych formacji skalnych, lawowych pól, plaż, na których można spotkać foki, majestatyczny lodowiec, wulkan, jaskinie i geotermalne źródła. Podróż rozpocznie się przekroczeniem podmorskiego tunelu, który znajduje się pod Hvalfjordur – czyli Fiordem Wielorybim. Jest on swego rodzaju „bramą” wjazdową na zachód. Po drodze odwiedzimy miasteczko Borgarnes, do którego dojedziemy jednym z najdłuższych mostów w Islandii prowadzącym przez kolejny fiord – Borgarfjordur. Dalsza trasa będzie wiodła nas drogą wzdłuż półwyspu z wspaniałymi widokami na pasma górskie i ciekawe formacje skalne. Zatrzymamy się przy spektakularnym bazaltowym klifie – Gerðuberg, do którego dojedziemy drogą szutrową. Podążając dalej na zachód odwiedzimy osadę Buðir, wieś Arnarstapi, w której znajduje się wiele ciekawych formacji lawowych. W jednym z tych miejsc u podnóży lodowca zatrzymamy się na kawę w restauracji z widokiem na morze. Kolejnym miejscem krótkiego postoju będą klify Londrangar, które są unikatowymi formacjami skalnymi. Kolejnym przystankiem będzie czarna plaża Djupalonssandur. Jest to jedna z najpiękniejszych czarnych plaż w Islandii. Następnie pojedziemy na drugą stronę lodowca i dotrzemy do małej miejscowości Ólafsvik, gdzie zatrzymamy się na noc.

Dzień 3

Ólafsvik – Vesturland, 300 km

Wyruszymy z malowniczego Ólafsvik i będziemy posuwać się na wschód półwyspu objeżdżając lodowiec. Po drodze będziemy mijać wiele ciekawych punktów widokowych, z których przy dobrej widoczności będziemy mogli zobaczyć Fiordy Zachodnie. Zatrzymamy się przy słynnej górze Kirkjufell – ma 463 m wysokości i jest jedną z najczęściej fotografowanych gór w Islandii. Dalej przejedziemy przez fiordy, które doprowadzą nas do malowniczego pola lawy Berserkjahraun. W jego okolicy znajduje się słynna farma z muzeum, które jest poświęcone dość egzotycznemu przysmakowi w Islandii – rekinowi. Tam też można spróbować tego specjału zwanego – hákarl, przygotowanego z fermentowanego mięsa rekina polarnego. Następny przystanek będzie w największej na półwyspie miejscowości Stykkishólmur, gdzie zatrzymamy się na lunch i kawę. Wejdziemy na klif z latarnią morską, z której rozpościera się widok na fiord Breiðafjörður i małe wysepki. Wyjeżdżając z miasta zatrzymamy się przy górze życzeń, Świętej Górze – Helgafell. Góra ta była uznawana za święte miejsce i tam powstała pierwsza świątynia Thora. Dalsza podróż będzie wiodła malowniczą drogą w głąb fiordu. W zależności od pogody do hotelu w okolicach Vesturland dojedziemy drogą szutrową lub asfaltową.

Dzień 4

Vesturland – Breiðavík, 225 km

Wyruszymy rano kierując się w stronę islandzkich Fiordów Zachodnich. Będzie to dzień pełen wspaniałych widoków i wrażeń. Będziemy jechać drogami wijącymi się wzdłuż fiordów mając po jednej stronie morze a po drugiej góry. Zatrzymamy się w miejscu Flókalundur, które ma swoją nazwę od słynnego Wikinga Hrafna – Flóki. Był on pierwszym znanym Wikingiem, który przypłynął na Islandię i próbował tu zamieszkać. Do brzegu dopłynął w właśnie przy Flókalundur, gdzie znajduje się też małe gorące źródło z wodą geotermalną, w której można odpocząć z widokiem na morze. Tego dnia dojedziemy do Breiðavík, gdzie zatrzymamy się na noc. Z tego miejsca będziemy mieli zaledwie kilka minut do najdalej wysuniętego na zachód punktu na Islandii i w Europie, do Latrabjarg.

Dzień 5

Breiðavík – Þingeyri, 240 km

Dzień rozpoczniemy od jazdy drogami szutrowymi i odwiedzenia klifów Latrabjarg, które są najbardziej oddalonym na zachód punktem w Europie. Te słynne klify są miejscem do obserwacji ptactwa morskiego, w tym maskonurów. Przy dobrej widoczności z urwiska można wypatrzeć brzegi Grenlandii. Zatrzymamy się także przy pięknych, tym razem złotych plażach i muzeum lotnictwa. Dalsza trasa będzie prowadziła drogami asfaltowymi i szutrowymi. Zatrzymamy się w wielu miejscach ze wspaniałymi widokami i odpoczniemy w gorącym źródle. Kolejnym elementem wycieczki będzie wodospad Dynjandi, który ma 100 metrów wysokości jest czwartym co do wielkości wodospadem w Islandii. Z wodospadu ruszymy dalej na północną część fiordów do miejscowości Þingeyri, gdzie spędzimy noc.

Dzień 6

Þingeyri – Hólmavik, 230 km

Wyjeżdżając z małej miejscowości Þingeyri będziemy zmierzać do największego miasta na Fiordach Zachodnich – do Ísafjörður. Mieszka tam około 2600 osób, z czego dużą grupę stanowią Polacy. Po zwiedzeniu miasteczka udamy się w dalszą drogę wijącą się wzdłuż fiordów. Zatrzymamy się w kilku punktach na fotografowanie i dotrzemy do Hólmaviku, miasta, które jest związane z magią i posiadające tematyczne muzeum.

Dzień 7

Hólmavik – Reykjavik, 275 km

Dzisiejszy dzień spędzimy na jeździe drogami asfaltowymi i szutrowymi. Będziemy przemierzać islandzkie szlaki prowadzące z Fiordów Zachodnich do stolicy Islandii. W drodze do Reykjaviku zatrzymamy się przy turystycznych atrakcjach i zdobędziemy szczyt krateru Grabrok. Zobaczymy także malowniczy wodospad Glanni. Pojedziemy dalej kierując się w stronę Reykjaviku i przejedziemy koło Deildartunguhver, największego źródła geotermalnego na Islandii i jednocześnie w Europie. Przejedziemy malowniczą trasą wzdłuż fiordu Borgarfjordur i wieczorem wrócimy do bazy.

Dzień 8

Na ten dzień zaplanowany jest transfer na lotnisko na lot powrotny.

Terminy i ceny

Terminy wyjazdów na lato 2021 zostaną ogłoszone wkrótce.

Ceny:

1490 euro za kierowcę

990 euro za osobę towarzyszącą podróżującą w samochodzie serwisowym.

Cena zawiera: transfery z i na lotnisko w Keflaviku (KEF), wynajem motocykla Yamaha XT660R na czas wyjazdu, asysta samochodu bagażowego (w którym będą także podróżować osoby towarzyszące nie jeżdżące motocyklami), noclegi na campingach (ze wszystkimi podatkami) z wykupioną elektrycznością i prysznicem, a także wynajem sprzętu biwakowego (namiot, śpiwór, mata samopompująca).

Cena nie zawiera: kosztów biletów lotniczych, zakwaterowania poza wskazanymi datami wyjazdu, wyżywienia, paliwa do motocykli oraz wydatków własnych, mandatów i opłat drogowych.

Ciekawostki

Islandia jest położona w gorącym punkcie Grzbietu Śródatlantyckiego. Posiada wiele wulkanów (15 jest czynnych), gorących źródeł i gejzerów. Islandczycy skwapliwie to wykorzystują – statystyki mówią, że nawet 85% domów ogrzewana jest energią geotermalną! Natomiast nadmiar ciepłej wody wykorzystuje się do podgrzewania chodników i ulic, aby zimą nie zalegał na nich śnieg.

Największy lodowiec Islandii, Vatnajokull, ma powierzchnię około 8000 km2, a szczyt jego czapy lodowej znajduje się na wysokości 2210 m n.p.m. Niektórym uważnym obserwatorom krajobrazy mogą wydać się znajome. Kręcono tutaj część odcinków „Gry o tron” 🙂

Islandia zajmuje podobną do Polski powierzchnię, a jej gęstość zaludnienia to tylko 3 osoby na kilometr kwadratowy. Największą grupą obcokrajowców zamieszkujących ten kraj są Polacy.

Na terenie wyspy spotykają się płyty tektoniczne Eurazji i Ameryki Północnej. Ich ruchy dosłownie rozrywają wyspę na pół w tempie jednego centymetra rocznie.

Podczas wyprawy dotrzemy do najbardziej wysuniętego za zachód punktu Europy. Kierując się z niego prosto na południe. Pierwszym stałym lądem na jaki byśmy natrafili to… Antarktyda.

Najdłuższy dzień na Islandii trwa prawie 21 godzin.

Zimy w Reykjaviku są statystycznie cieplejsze niż w Nowym Jorku. Dzieje się tak za sprawą ciepłego Prądu Zatokowego (Golfstrom) opływającego go od południa. Niestety zimą wieją silne wiatry i często pada deszcz.

Reykjavik jest najbardziej na północ położoną stolicą na świecie.

Większość Islandczyków zna język angielski, choć starsze pokolenie lepiej włada językiem duńskim.

Język islandzki to najstarszy używany język w Europie. Współcześni Islandczycy są w stanie czytać w oryginale 1000-letnie sagi. To język którym posługiwali się Wikingowie tysiąc lat temu. Niestety jest to też jeden z najtrudniejszych języków.

Islandczycy cieszą się najdłuższą przewidywaną średnią życia na świecie (80,2 lata dla mężczyzn i 83,3 dla kobiet).

Ze względu na tanią energię geotermalną Islandia to jedyne miejsce w Europie, gdzie hoduje się banany w szklarniach.

W Islandii ponad 80% ludności wierzy w elfy.